Reus to gra strategiczna, w której gracz wciela się w jednego z czterech możliwych bogów, dzięki którym kontroluje siły natury. Bogowie przyjmują postać gigantów, którzy tworzą życie, kontrolują pogodę lub angażują się w manipulacje genetyczne. Giganci mogą tworzyć oceany i góry, rośliny i zwierzęta, wywoływać powodzie i burze. Jedyne czego nie mogą kontrolować to zdolności i wola ludzi. Ludzie rządzą się własną wolą i emocjami. Bogowie są zobowiązani do utrzymania równowagi i harmonii pomiędzy naturą a działaniami człowieka, tak aby natura nie zyskała przewagi nad człowiekiem, a ludzie nie niszczyli otaczającego ich środowiska.
Reus to pierwsza duża gra Abbey Games, w której pracują z artystycznie wyrenderowanym interfejsem 2D, a możliwość wcielenia się w boga stawia przed graczem niemal nieograniczoną władzę nad naturą i ludźmi. Terraformowanie środowiska i możliwość nagradzania lub karania ludzkości za ich działania, wraz ze złożonym systemem ulepszeń, oferuje mnóstwo opcji rozgrywki. Wrażenia z gry wzbogacają dynamiczne efekty dźwiękowe i oryginalna ścieżka dźwiękowa.